domingo, 9 de junio de 2013

Cas projecte

Aquets és el meu cas del projecte


Cas " Projecte  L’aigua"
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
L’assignatura de Noves Tecnologies d’Informació i Comunicació en l’Educació (NTICEDU) és obligatòria a la llicenciatura de Psicopedagogia.
Aquesta assignatura ens aporta  bases teòriques per aconseguir un apropament de les  Tecnologies de la Comunicació en l’educació, a partir  d’un enfocament constructivista i d’un marc sociocultural que ens obliga a pensar com treballar amb elles i la necessitat de portar-ho a la pràctica. El més important és aconseguir que les situacions  d’aprenentatge interrelacionen amb les  TIC aconseguint  així fer ús d’ un material i unes eines  que ens ajudi i proporcioni seguretat en  l’aprenentatge significatiu i cohesionar les relacions socials.


Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
30 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les faig servir a casa i a classe pe preparar tasques escolars

Preparació fitxes
Tipus d’escola
Primària
EI, i  Primària
Localització del centre
Situat al costat de la zona esportiva de la població i al costat de centres d’ESO ,BAT, Tecnificació.
Molta immigració. Població de més de vint mil habitants
Connexió
 Internet.
---
Localització dels recursos tecnològics
Aules d’informàtica,  laboratori ,internet  per tota l’escola. Cada classe el seu racó d’ordinador i pissarra digital
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja, mitja - baixa

-47% Immigració- al centre.i a l’aula
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
5è curs
---
Àrea / unitat       
Coneixement del Medi
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Analitzar el PH de les diferents aigües. Filtrar-les. Comparar els resultats .Passar informació als companys. Filmar l’aigua al microscopi,veure la filmació. Comparar la composició química de diferents aigües envasades. Treballar a l’ordinador.Fer gràfics . Transmetre informació als companys. Fer un mural.
Visualitzar un vídeo d’una planta potabilitzadora.
---Ha esta un aprenentatge significatiu, seguint les teories constructivistes i treballant diferents activitats per aconseguir-ho.

http://www.epa.gov/ogwdw/watertreatmentplant/flash/index.html

Nivell d’aprenentatge esperat
Recordar informació per saber aplicar-la a la vida quotidiana
---
Tipus d’activitat
Activitat manipulativa. Integració social
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Mapes de conceptes amb cmap
Word.
Excel                                                                 
Mòtic
Edu365
PD


http://www.epa.gov/ogwdw/watertreatmentplant/flash/index.html


Raó per la qual la fa servir
Per aprendre a fer activitats manipulatives. Comparar resultats. Saber fer gràfics i utilitzar deferents programes
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Aconseguir estructures mentals,    eines per descobrir el coneixement i aprendre a traspassar informació.
---
Dificultats trobades
Clarificar com relacionar els conceptes i la seriació de les activitats
---
Ajuda / col·laboració emprada
 Coordinador laboratori
Pare.
Professor d’EF
---
Rol del professor
Guia. Proporcionar  les activitats ben estructurades i orientacions explícites.
---
Rol de l’estudiant
Manipulador. Descobrir conceptes , deduir relacions,comparar resultats, traspassar informació
---
Resultats
Observacions
L’alumnat ha realitzat les activitats proposades.
---Han estat força motivats
Avaluació de l’aprenentatge
Autoavaluació.
Comparar els coneixements previs amb el que saben al final.
Seguiment del procés de l’activitat
--- Els ha agradat molt comparar el que van posar en l’activitat prèvia i el que han posat al final. S’adonen que han après noves coses.
Lliçó apresa pel professor
 L’alumnat ha treballat de bon grat amb la participació de tots en totes les activitats , tant de laboratori com d’informàtica
--Ha resultat molt motivaddora i interessant.








Història complerta

Entrevistador: Bon dia. M’agradaria demanar-te que comparteixis una història sobre l’ús de la tecnologia a l’escola en alguna sessió o unitat que hagis treballat.

Professora:  Bon dia .Bé. Fins ara he treballat poc la tecnologia a l’aula, però aquests curs amb els de 5è ja hem començat a fer presentacions   de la fauna i la flora de la nostra zona  aconseguint prou bons resultats .
 Però , ara , al demanar-me un treball on interrelaciones  les Tic amb l’aprenentatge, és a dir treballéssim de forma constructivista,manipulativa l’aprenentatge ,no sabia que fer. Aleshores , a classe, va sorgir entre els nens una pregunta que em va donar peu a utilitzar el laboratori amb un programa informàtic i em va donar la possibilitat de que els nens utilitzessin l’ordinador per comparar i traspassar la informació als companys  i aleshores aconseguir que els alumnes amb alguna dificultat milloressin els resultats.

Entrevistador: Quin és el programa  del laboratori que has utilitzat?

Professora: És un programa que es diu Mòtic/Educa i que fa uns anys van enviar a  alguns  centres escolars i serveix per fer vídeos i fotos  programant el temps que volem que gravi o les fotos que volem que faci cada minut i el temps que volem que en faci, d’aquesta forma podem gravar o fotografiar el procés de creixement d’una llavor de ràpid desenvolupament, o el moviment d’un animal  al llarg d’uns dies.

 Entrevistador: Com funciona aquest programa?

Professora: Per treballar incorporem una càmera   a una lupa , a un microscopi ,a una capsa, o simplement a sobre del que volem gravar.. i amb el programa Mòtic de l’ordinador programem el temps ,si és un vídeo o les fotos que volem fer en un espai de temps i ho guardem a l’ordinador per poder després treballar.

Entrevistador: Bé, és força interessant. Tu ja l’havies utilitzat?

Professora: Doncs, jo , quan va  arribar a l’escola el material del laboratori, que a més ,del que he explicat, té molt més material,  vaig fer un curs per poder utilitzar-lo, però al llarg d’uns anys he treballat a una aula d’acollida, on utilitzava el Word, l’Edu365... ,i després ,per motius personals vaig marxar de l’escola durant uns anys i al centre on vaig anar , no tenien el laboratori amb aquest material. Aquest any , en tornar a l’escola, he anat utilitzant coses del laboratori però em mirava de reüll aquest programa i ara amb aquest projecte,he posat en marxa el meu coneixement d’ell  i  he utilitzat aquesta nova tecnologia que tinc a l’abast. Per tal de posar-me al dia vaig demanar ajut a un company que l’utilitza bastant.

Entrevistador: Molt bé. Has aconseguit l’objectiu que volies?

Professora: Bé, no tenia sols un objectiu a aconseguir. Volia que aprenguessin conceptes, és clar, però volia que aprenguessin a comparar,  a compartir,
col·laborar ,a treballar junts , i crec que amb les noves tecnologies he fet un gran pas. Has de tenir present que no sols he treballat el programa Mòtic/Educa, a més hem utilitzat l’Ecxel,Gràfics,Word, tots en grup,i l’alumnat s’ha adonat que l’ordinador no sols és una eina per jugar i en alguna ocasió per buscar algun contingut determinat,s’han adonat que tenen un món força interessant per treballar i gaudir.

Entrevistador: Que vols dir  amb això?

Professora: El meu alumnat va gaudir treballant amb  l’Ecxel , fent gràfics,passant el resultat a un full Word posant dades informatives, guardant el full a una carpeta de la classe dedicada al projecte i imprimint-ho per tal de realitzar un mural. I amb el Mòtic van quedar impressionats en veure com a l’aigua surten animals unicel·lulars i es mouen i poden fer una filmació de20 segons, un minut... i ho poden veure, no d’un en un, sinó a la pantalla de l’ordinador, passa que, ens van entrar a l’escola i en van robar el canó i estem a l’espera de que ens en posin un altre,  aleshores , ho podríem veure a la pantalla gran . Disposem d’un laboratori força complet i a més podem comentar en grup el que veuen tots.
A més  en aquest moment a l’àrea de matemàtiques hem de treballar “ Estadística i probabilitat” i la demanda de l’alumnat és treballar amb l’ordinador , ja que es veuen capacitats per fer gràfics estadístics i de probabilitats ..


Entrevistador: Que vols dir amb això?

Professora: Doncs, que les noves tecnologies formaran part d’aquest tema i  així  reafirmaran  el treball amb alguns  programes que hem utilitzat.
El que em sap greu és haver utilitzat aquests programes amb l’alumnat ara, quan estem acabant el curs, però penso que aquest estiu em donarà temps per pensar i organitzar l’ús de les tecnologies en  diverses matèries per el curs vinent.

Entrevistador: Està molt bé. Puc fer-te algunes preguntes més .Quants anys fa que treballes a l’ensenyament?

Professora: Fa més de trenta anys que treballo de mestra.

Entrevistador: Teniu connexió a Internet  i alta velocitat al teu centre?

Professora: Bé, tenim connexió a internet, però a la meva població  no tenim alta velocitat, i hi ha molts cops que tenim dificultat en entrar a internet o hem d’esperar a que es carregui un programa, la qual cosa implica anar preparant amb temps el que necessites.

Entrevistador: Teniu  recursos tecnològics a la majoria d’aules, al laboratori, aula d’informàtica, a la biblioteca?

Professora:Al centre,  primer es va dotar amb ordinadors la secretaria , després  l’aula d’informàtica, més tard ,van dotar una sala amb un ordinador,  canó i pantalla per poder treballar amb grup, farà un sis anys van dotar el laboratori i fa tres anys van posar internet a les aules   ja que el departament va començar a dotar de PD l’escola. Encara que la dotació va ser sols per unes aules l’ AMPA ha col·laborat aportant-ne més , de manera que en  quatre anys ja tenim PD a totes les aules. La biblioteca encara es un espai per actualitzar amb tecnologies. A les aules sols disposem d’un ordinador . Si volem que treballin els nens hem de marxar a l’aula d’informàtica o al laboratori. Encara queda temps per aconseguir el que seria ideal, disposar d’ordinadors a l’aula per poder treballar amb grups.
Al centre fa uns deu anys l’AMPA va muntar un laboratori d’idiomes amb ordinadors i més tard es va dotar l’aula d’idiomes amb ordinadors portàtils,però s’utilitzen poc.


 Entrevistador: Teniu prou bona dotació tecnològica.

Professora: Sí. Però molts cops et sap greu doncs no tot s’utilitza. Penso que a molts companys els passa el mateix que a mi , han fet el curs però després no tenen temps per practicar, ho van deixant i aplicar els coneixements a l’activitat diària representa tenir seguretat.

Entrevistador: Que penses fer ara que has comprovat que les metodologies ajuden força amb els resultats  d’aprenentatge.

Professor: Bé.  He aconseguit bons resultats amb  els diferents programes  que he utilitzat,per tant,  per al proper curs ampliaré les activitats tant en número com  a altres matèries. A més la memòria del projecte que he fet la deixo al laboratori ,junt amb les fitxes i fotos per tal que un altre company tingui una base de partida i pugui fer treballs, a més penso assabentar  al companys del treball que he fet i del camp que ens obre el fer un treball constructivista amb un aprenentatge significatiu i base d’una cohesió entre els nens.





No hay comentarios:

Publicar un comentario