Fitxa disseny
Títol
de l’activitat:
Tota l’aigua és igual?.
Tota l’aigua és igual?.
Descripció dels agents personals i la tecnologia mediadora:
Aprenents: Els 24 alumnes de 5è.
Mediadors: La tutora , mestra de reforç de ciències, mestre d’educació física
Tecnologia: Ordinadors amb sistema Open office, connexió a Internet, cercadors d’informació i imatges, processador de text Word, pissarra digital projector ,Powerpoint, càmera digital de fotos, estris de laboratori :lupes
microscopi,
filtres , elements químics
Descripció del problema:
Treballant a classe
el circuit de l’aigua en relació als essers humans van sorgir les paraules
potabilitzadores i depuradores aleshores
va sorgir la pregunta , perquè la necessitat de tenir plantes potabilitzadores
i depuradores?. Com és que tota l’aigua no es bona per veure?.
Aquests dubtes ens
representen un problema que tenint en compte el que ens
diu Jonassen als apunts podem dir que correspon a:
Un problema mal estructurat: Cada dia tots fem ús de l’aigua de les canonades que ens arriba a casa per netejar-nos , per netejar la casa ... però quan l’hem de beure comprem aigua envasada. Aquesta qüestió sobre activitats que cada dia es fan molts cops, va representar una discussió a la classe. No tots bevien la mateixa marca d’aigua, hi havia nens que sí bevien aigua de les canonades, hi havia nens que anaven a buscar aigua a fonts properes a la nostra població.
Un problema mal estructurat: Cada dia tots fem ús de l’aigua de les canonades que ens arriba a casa per netejar-nos , per netejar la casa ... però quan l’hem de beure comprem aigua envasada. Aquesta qüestió sobre activitats que cada dia es fan molts cops, va representar una discussió a la classe. No tots bevien la mateixa marca d’aigua, hi havia nens que sí bevien aigua de les canonades, hi havia nens que anaven a buscar aigua a fonts properes a la nostra població.
Per
tant emergeix un problema, amb moltes solucions ja que en ocasions depèn de la
composició de l’aigua, del gust d’aquesta i també de l’economia de la família.
La
complexitat que presenta és elevada donat el nombre de variables que podem
analitzar a més la interacció amb
l’ésser humà és molt forta ja que l’aigua és font de vida.
Pel que fa l’especificitat de camp. Es realitzaran activitats tàctiques i
Pel que fa l’especificitat de camp. Es realitzaran activitats tàctiques i
complexes
a temps real. Els nens realitzaran unes actuacions estratègiques com ara anar a
buscar l’aigua,analitzar-la, investigar el color , mirar al microscopi,
investigar organismes que puguin viure a
l’aigua, a més de buscar informació i fer un estudi comparatiu d’algunes aigües
que hi ha envasades.
Plantejament del problema:
Plantejament del problema:
A
l’hora de C. Medi parlant de l’ús de l’aigua pels éssers humans, vam fer una llista a la pissarra de l’ús que
fèiem de l’aigua a casa ,al camp ,a la industria...
Aleshores
van començar a sorgir preguntes envers la necessitat de la planta potabilitzadora , o
una planta depuradora.o si l’aigua del riu que passa per la nostra
ciutat és potable.
Nen1
–A casa bevem aigua envasada.
Nen2
– La meva mare no compra aigua envasada , nosaltres bevem l’aigua de l’aixeta.
Nena1
Doncs la meva mare diu que l’aigua del grifo és dolenta.
Nen 3- Els meus pares molt diumenges marxem a buscar aigua a la font de Sant Roc.
Nen 3- Els meus pares molt diumenges marxem a buscar aigua a la font de Sant Roc.
Nena2-
Com és que passant un riu per aquí no bevem l’aigua d’ell.?
Mestra.
Farem una llista a la pissarra de per a
que i com utilitzem l’aigua.
Nena3-
Jo em netejo.
Nen
4-La mare neteja els plats i jo l’ajudo.
Nena4-
I neteja el terra.
Nena5
– I rega les plantes del balcó.
Nen
5 –El meu pare i el meu avi emplenen el terreny d’aigua per sembrar.
Cada
un dels alumnes i de les alumnes van dient coses envers l’ús de l’aigua.
Davant
de tanta varietat faig la proposta de
fer una petita investigació:
- analitzar l’aigua de
diversos llocs i mirar al llarg de
quinze dies si hi ha un canvi en aquesta aigua. A més portar diferents
etiquetes de l’aigua envasada que beuen i comparar la seva composició
.
Context de l’activitat
L’activitat es dura a terme amb les tutores cada classe amb la seva tutora i l’ajut de la mestra de reforç i s’inclourà com un apartat dins el projecte del Riu i del Delta que estan fent, per tant passarà a ser un aprenentatge formal.
Per una banda es farà ús del laboratori i dels estris que necessitem i per altra, donat que l’escola compte amb càmera digital, projector, pissarra digital i una aula d’informàtica on hi ha un ordinador per cada quatre nens, es decideix que a més d’analitzar l’aigua i comparar les etiquetes d’aigües d’altres llocs farem un treball amb l’ordinador .és a dir passarem els valors que trobarem a diagrames per poder fer la comparació i deducció de conceptes de forma gràfica d’aquesta manera al ser visual serà més ràpida
Context de l’activitat
L’activitat es dura a terme amb les tutores cada classe amb la seva tutora i l’ajut de la mestra de reforç i s’inclourà com un apartat dins el projecte del Riu i del Delta que estan fent, per tant passarà a ser un aprenentatge formal.
Per una banda es farà ús del laboratori i dels estris que necessitem i per altra, donat que l’escola compte amb càmera digital, projector, pissarra digital i una aula d’informàtica on hi ha un ordinador per cada quatre nens, es decideix que a més d’analitzar l’aigua i comparar les etiquetes d’aigües d’altres llocs farem un treball amb l’ordinador .és a dir passarem els valors que trobarem a diagrames per poder fer la comparació i deducció de conceptes de forma gràfica d’aquesta manera al ser visual serà més ràpida
Característiques
dels aprenents:
Cognitives: No és un grup homogeni. No tots tenen uns coneixements previs propis de l’edat, ni el vocabulari ni l’expressió oral adient ja que hi ha un grup dins la classe de nouvinguts amb nivells diferents de coneixements
Cognitives: No és un grup homogeni. No tots tenen uns coneixements previs propis de l’edat, ni el vocabulari ni l’expressió oral adient ja que hi ha un grup dins la classe de nouvinguts amb nivells diferents de coneixements
Emocionals: En general són nens i nenes que els agrada expressar les seves experiències i preocupacions. Els agrada comunicar-se amb els altres però són molt temperamentals i s’enfaden per qualsevol fet la qual cosa fa que les relacions socials siguin difícils entre ells, encara que al llarg del curs han millorat queda molt per fer
Actitudinals: Són nens i nenes poc atents però força desperts que els hi costa fer treballs en grup .i fins i tot deixar exposar les idees als companys i companyes sense interrompre
Físiques: Les característiques físiques són pròpies de l’edat , hi ha nens i nenes força desenvolupats mentre d’altres encara es veuen força infantils. A més a la classe hi ha una nena sud-africana de pell força fosca i una nena xinesa.
És un grup i de 24 dels quals 14 són nens i 10 són nenes de entre deu a dotze anys , ja que hi ha tres repetidors i una nena que se la va avançar de curs pel seu nivell a primer. No tots són fills i filles de parelles joves .La meitat són fills d’immigrants . El nivell socioeconòmic en general és mig-baix, Deu alumnes de l’aula pertanyen a famílies desestructurades. No gaire involucrats en els aprenentatges dels seus fills, la qual cosa els hi repercuteix negativament. La gran majoria dels alumnes tenen un bon nivell actitudinal , en general presenten prou interès per aprendre i investigar quan treballen de forma manipulativa
Competències bàsiques:
Competència comunicativa: Els nens han de poder conversar, escoltar i expressar oralment fets, conceptes, emocions, sentiments i idees.
Tractament de la informació i Competència digital: És una competència que inclou l’accés a la informació, la seva transmissió, la utilització de diferents suports entre ells les TIC i els llenguatges audiovisuals, per tal de informar-se, aprendre i comunicar-se .
Competència d’aprendre a aprendre: Implica disposar d’habilitats per conduir el propi aprenentatge. És a dir la competència personal relacionada amb el desenvolupament de les actituds, la motivació, la confiança en un mateix i el gust d’aprendre.
Competència en les relacions socials. Implica aprendre a relacionar-se amb els companys a acceptar els criteris de la resta del grup i respectar les opinions dels altres a més d’aprendre a saber traspassar la informació amb respecte i de forma ben estructurada.
Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic: Coneixements sobre els fets i els processos, per predir conseqüències, interpretar la realitat, dirigir reflexivament les accions dels essers vius, tenir cura del medi ambient, dels recursos naturals.
Competència matemàtica Implica conèixer el món matemàtic, saber fer operacions i reconèixer el valor de les unitats que treballarem i com les hem d’utilitzar.
Objectius:
1.Participar activament en el treball de grup adoptant una actitud responsable i de respecte envers els companys.
2.Utilitzar el llenguatge com a eina per construir coneixement.
3.Emprar diversos llenguatges per expressar i comunicar la informació de la qual disposem.
4-Utilitzar
de manera responsable les TIC.
5.Analitzar l’aigua.
5.Analitzar l’aigua.
6-Observar
les diferents elements qui hi ha a l’aigua.
7-Identificar organismes que hi ha a l’aigua quan esta parada.
7-Identificar organismes que hi ha a l’aigua quan esta parada.
8-Comparar
diferents tipus d’aigua segons la seva composició.
9-Adonar-se que l’aigua és font de vida.
9-Adonar-se que l’aigua és font de vida.
10- Adonar-se de la importància del concepte de sostenibilitat per
seguir
defensant el
medi ambient per el futur de la humanitat.
Continguts
Conceptuals:
1-Analisis de l’aigua.Identificació de diferents components amb aparell especial.
Conceptuals:
1-Analisis de l’aigua.Identificació de diferents components amb aparell especial.
2-Coneixer
el significat del llenguatge específic que utilitzarem i emprar-ho correctament.
2-.Treball
d’observació de l’aigua al microscopi.
3-Descoberta
d’organismes vius i inerts dins l’aigua.
4-Comparació de les aigües.
4-Comparació de les aigües.
5-Entendre
l’ús de l’aigua per l’ésser humà.
6-Comparació
entre les dades estretes.
7-Funció
de la potabilitzadora i de la depuradora
8-Saber
traspassar la informació estreta a la resta de companys.
Procedimentals:
1.Analisis de l’aigua :utilització de diferents productes al laboratori per conèixer el PH,l’alcalinitat,duresa ,partícules de minerals... que hi ha a les diferents aigües que tenim.
2-
Utilització de diferents tècniques, filtratge, decantació, evaporació per
comprovar residus de l’aigua.
3-.Fer una fulla d’anàlisi de les diferents aigües i del que trobem a cadascuna d’elles segons l’activitat que realitzem.
3-.Fer una fulla d’anàlisi de les diferents aigües i del que trobem a cadascuna d’elles segons l’activitat que realitzem.
4-.Comunicació
oral de les observacions realitzades utilitzant diferents llenguatges.
5-.Utilització de les noves tecnologies per traspassar la informació estreta , de forma clara i entenedora a la resta de companys.
5-.Utilització de les noves tecnologies per traspassar la informació estreta , de forma clara i entenedora a la resta de companys.
6-
Realitzar murals amb els resultats per traspassar la informació a la resta de
nens de l’escola.
Actitudinals:
1-.Participació activa en les activitats proposades pel mestre.
2-.Interès per treballar en grup i transmetre informació.
3-
Respecte envers les tasques realitzades pels companys.
4-
Traspàs de la informació estreta a la
resta de companys de forma clara , entenedora i
de bon grat.
5-.Predisposició a col•laborar de bon grat amb el company que ens toqui al grup.
5-.Predisposició a col•laborar de bon grat amb el company que ens toqui al grup.
7-
Predisposició en ajudar als companys nouvinguts per integrar-se al treball ,
superant així els problemes de llenguatge ,comunicació i comprensió que tenen.
Activitats i temporalització:
La temporalització serà de 15 dies , per tant de sis sessions.
Les
diferents activitats s’aniran realitzant seguint el full de ruta que prepararem
a classe.
Primera sessió
1-
Tornarem a centrar-nos en el debat sobre: què sabem de l’aigua?,o que ens
interessa descobrir de l’aigua?. Per què la necessitat de plantes
potabilitzadores i depuradores?
2- Cada nen escriurà en un full la contestació a les preguntes de l’apartat 1 Aquest full servirà per anar apuntant els avenços, coneixements i activitats que cregui convenient al llarg del procés que encetem.
2- Cada nen escriurà en un full la contestació a les preguntes de l’apartat 1 Aquest full servirà per anar apuntant els avenços, coneixements i activitats que cregui convenient al llarg del procés que encetem.
3-
Farem un llistat dels coneixements previs segons el que han contestat.
4-
Donarem a cada nen i nena una paraula,
que hagi sorgit a les preguntes i als coneixements previs ,que sigui necessari
saber bé el significat per entendre el procés que anem a fer.
5 –Farem sis grups ,tants com diferents tipus d’aigua analitzarem i seran quatre els components de cada grup. Entre ells triaran el nom del grup i un d’ells serà el capità ,però al llarg del treball quan passéssim la informació als companys de cada activitat anirem canviant al portaveu . Els grups es faran a sorteig així com l’aigua que han d’analitzar.
5 –Farem sis grups ,tants com diferents tipus d’aigua analitzarem i seran quatre els components de cada grup. Entre ells triaran el nom del grup i un d’ells serà el capità ,però al llarg del treball quan passéssim la informació als companys de cada activitat anirem canviant al portaveu . Els grups es faran a sorteig així com l’aigua que han d’analitzar.
Fora de sessions
6-
Donat que hem de realitzar una sortida el proper dia 23 de maig en l’àrea d’educació física d’un matí i anem a
visitar els “Ullals de Baltasar” aprofitarem per fer el recull de l’aigua als ullals , al canalet( aigua directa del
riu) i als arrossars( aigua ja amb intervenció dels éssers humans), per tant
ens endurem material adient i agafaran
l’aigua els grups corresponents.
Els
grups que se’n cuida de l’aigua de l’aixeta l’agafarà del col·legi.
El
grup que s’encarrega de l’aigua que va a les clavegueres l’agafarà de casa quan
la mare neteja els plats.
El
grup que se’n cuida de l’aigua de la font que hi ha al centre on hi viuen vuit
tortugues l’agafarà al centre.
Segona
sessió
7-
Analitzarem les diferents aigües .Disposem de la possibilitat. que un pare ens deixa el material per
analitzar l’aigua, l’aparell i els elements químics, treballarem al laboratori.
8-
En acabar cada activitat deixarem una
estona per a que cada nen i nena
apunten en la seva fitxa que han fet i
que han aprés.
Aquest
treball serà conjunt amb tot el grup classe i anirem donant la informació per
que s’ho apunti al full cada nen.
Tercera sessió
9- Tornarem al
laboratori per fer activitats de decantació, filtratge i evaporació d’aigua per
veure els residus que hi ha. Cada grup ho farà per separat
A més a més cada
grup cada tres dies farà una revisió de l’aigua que els ha sobrat per veure si
hi ha algun element nou. i ho aniran
apuntant a la fitxa.
Quarta sessió
10- Anirem al laboratori a veure l’aigua al
microscopi. Després cada grup traspassarà tota la informació que tingui als companys
i a l’ordinador
Cinquena sessió
Analitzarem a classe
la informació que ens donen a les etiquetes de l’aigua envasada ( cada grup en portarà una classe diferent) i
compararem amb les aigües que hem analitzat. Cada grup traspassarà la
informació a l’ordinador
11- Amb els resultats cada grup farà un treball comparatiu,sigui a l’ordinador , en un mural... per tal d’aportar gràficament els resultats del treball fet.
Sisena
sessió
12-Presentar
als companys el que s’ha fet ,emplenar la fitxa d’autoavaluació i comparar els coneixements previs amb els
coneixements que s’han adquirit.
Criteris d’avaluació:
Partint d'una avaluació inicial que ens servirà per saber de quins coneixements previs disposen els nens i nenes començarem a treballar. Cada nen i nena apuntarà a la seva fulla que és el que sap o coneix de l’aigua.
.Al finalitzar una activitat cada nen escriurà a la seva fulla allò que ha après o entès del que hem treballat El que es pretén és que el nen tingui un aprenentatge significatiu i ho hem d’aconseguir per mitjà d’una participació activa en les activitats que realitzarem
Criteris d’avaluació:
Partint d'una avaluació inicial que ens servirà per saber de quins coneixements previs disposen els nens i nenes començarem a treballar. Cada nen i nena apuntarà a la seva fulla que és el que sap o coneix de l’aigua.
.Al finalitzar una activitat cada nen escriurà a la seva fulla allò que ha après o entès del que hem treballat El que es pretén és que el nen tingui un aprenentatge significatiu i ho hem d’aconseguir per mitjà d’una participació activa en les activitats que realitzarem
Farem
una avaluació continuada ja que es durà
a terme al llarg de tot el procés de realització de les diferents activitats,
la participació,l’expressió, la comunicació i l’adquisició dels continguts.
Es
valorarà els apunts que els nens i nenes han fet en el seu full.
A
més cada nen i nena farà una
autoavaluació d’allò que , ha aprés , de la seva participació , de la seva integració en el grup . i de la col·laboració
i ajuda dels companys envers ell o ella
Fonamentació
psicopedagògica del disseny:
En aquest cas els nens i nenes tenen experiències directes amb el material que analitzarem, l’aigua, ja que ,hem de explicar , que l’aigua envolta la població on esta situada l’escola, riu Ebre, Delta de l’Ebre, canal, canalet, sèquies ,camps inundats per la realització del cultiu de l’arròs, aiguamolls, ullals, basses , fonts, mar.
Partirem de la idea constructivista, és a dir que el coneixement és construeix, i això sols és possible quan l’aprenent s’implica, està motivat i té ganes de participar activament , experimentar, observar, comprovar, comparar, compartir i treure conclusions . en definitiva està involucrat directament en tot allò que té a veure amb el procés educatiu .Procés supervisat per , en aquest cas ,les mestres tutores per reconduir els possibles dubtes o allunyaments del tema que es treballa, proporcionant eines, rutes, guies necessàries per tenir èxit en la tasca a realitzar
En aquest cas els nens i nenes tenen experiències directes amb el material que analitzarem, l’aigua, ja que ,hem de explicar , que l’aigua envolta la població on esta situada l’escola, riu Ebre, Delta de l’Ebre, canal, canalet, sèquies ,camps inundats per la realització del cultiu de l’arròs, aiguamolls, ullals, basses , fonts, mar.
Partirem de la idea constructivista, és a dir que el coneixement és construeix, i això sols és possible quan l’aprenent s’implica, està motivat i té ganes de participar activament , experimentar, observar, comprovar, comparar, compartir i treure conclusions . en definitiva està involucrat directament en tot allò que té a veure amb el procés educatiu .Procés supervisat per , en aquest cas ,les mestres tutores per reconduir els possibles dubtes o allunyaments del tema que es treballa, proporcionant eines, rutes, guies necessàries per tenir èxit en la tasca a realitzar
Amb
l’ajut i col·laboració d’un pare que disposa del material necessari per
analitzar l’aigua ,l’ús del laboratori
que disposa el centre amb noves tecnologies incorporades , també amb mètodes
d’aprenentatge més tradicionals però manipuladors (filtres, evaporació,
decantació...)i la utilització de noves tecnologies per traspassar els
coneixements aconseguits als companys , ajudarem a reafirmar aquest
aprenentatge, donant l’ oportunitat de tenir una visió de l’aigua diferent de
la que tenen ara ,observant els canvis que es produeixen a l’aigua depenen de la interacció de l’ésser
humà i entenen que no tota l’aigua serveix per beure.
Aquest
treball els pot crear molts dubtes i
moltes qüestions que podríem treballar el proper any. .
La
importància del treball apart de l’ampliació dels coneixements serà les
relacions humanes ja que a cada grup posarem un nen dels quals tenen dificultat, bé per ser nouvinguts
aquest any o bé per les dificultats que han demostrat en l’aprenentatge o en
les relacions socials .Per tant és força important que s’adonen que cada nen o
nena pot participar en un grup col·laborant en la mesura que pugui i que allò
representarà per ell un gran avenç i per la resta del grup una millora en la
qualitat humana. Hem de treballar per la integració i cohesió de tots els nens
que estem compartint espais educatius
i que sigui real.
Mercedes Fábregas Albacar
Estudiant psicopedagogia
i que sigui real.
Mercedes Fábregas Albacar
Estudiant psicopedagogia
No hay comentarios:
Publicar un comentario