Entrevistador:Bon dia. M’agradaria
demanar-te que comparteixis una història sobre l’ús de la tecnologia a
l’escola en alguna sessió o unitat que hagis treballat.
Professora: Bon dia. Bé. Fins ara he treballat poc la tecnologia a l’aula, però
aquests curs amb els de 5è ja hem començat a fer presentacions de la fauna i la flora de la nostra
zona aconseguint prou bons resultats
quan ho han fet a l’escola, però quan ho fan sols els costa.
Però , ara , al demanar-me un treball on
interrelaciones les Tic amb
l’aprenentatge, és a dir treballéssim de forma constructivista,manipulativa amb
un aprenentatge significatiu,no sabia que fer. Aleshores , a classe, va sorgir
entre els nens una pregunta que em va donar peu per utilitzar el laboratori amb un programa
informàtic i em va donar la possibilitat de que els nens utilitzessin
l’ordinador per comparar i traspassar la
informació als companys i aleshores
aconseguir que els alumnes amb alguna dificultat milloressin els resultats.
Entrevistador: Quin és el
programa del laboratori que has
utilitzat?
Professora: És un programa que es diu Mòtic/Educa i
que fa uns anys van enviar a
alguns centres escolars ( van
muntar una aula de ciències)i serveix per fer vídeos i fotos programant el temps que volem que gravi o
les fotos que volem que faci cada minut i el temps que volem que en faci,
d’aquesta forma podem gravar o fotografiar el procés de creixement d’una
llavor de ràpid desenvolupament, o el moviment d’un animal al llarg d’uns dies.
Entrevistador: Com funciona
aquest programa?
Professora: Per treballar incorporem una càmera a una lupa , a un microscopi ,a una capsa,
o simplement a sobre del que volem gravar.. i amb el programa Mòtic de
l’ordinador programem el temps ,si és un vídeo o les fotos que volem fer en
un espai de temps i ho guardem a l’ordinador per poder després treballar.
Entrevistador: Bé, és força
interessant. Tu ja l’havies utilitzat?
Professora: Doncs, jo , quan va
arribar a l’escola el material de l’aula de ciències ( laboratori) que
a més ,del que he explicat, té molt més material, vaig fer un curs per poder utilitzar-lo,
però al llarg d’uns anys he treballat a una aula d’acollida, on utilitzava el
Word, l’Edu365 ,i després ,per motius personals vaig marxar de l’escola durant
uns anys i als centres on vaig anar , no tenien aula de ciències i no hi havia
el mateix material. Aquest any , en tornar a l’escola, he anat utilitzant
coses del laboratori però em mirava de reüll aquest programa i ara amb aquest
projecte,he posat en marxa el meu coneixement del programa i he utilitzat aquesta nova tecnologia que
tinc a l’abast. Per tal de posar-me al dia vaig demanar ajut a un company que
l’utilitza.
Entrevistador: Molt bé. Has
aconseguit l’objectiu que volies?
Professora: Bé, no tenia sols un objectiu a
aconseguir. Volia que aprenguessin conceptes, és clar, però volia que
aprenguessin a comparar, a compartir,
a
col·laborar ,a
treballar junts , i crec que amb les noves tecnologies he fet un gran pas.
Has de tenir present que no sols he treballat el programa Mòtic/Educa, a més
hem utilitzat l’Ecxel,Gràfics,Word, en
grups reduïts ,i ens hem adonat que l’aprenentatge amb una participació força
activa per part de l’alumnat , un aprenentatge significatiu, dona un resultat
força positiu.
Entrevistador: Que vols dir amb això?
Professora: El meu alumnat va gaudir treballant amb l’Ecxel , fent gràfics,passant el resultat
a un full Word posant dades informatives, guardant el full a una carpeta de
la classe dedicada al projecte i imprimint-ho per fer un mural. I amb el Mòtic ,van quedar
impressionats en veure com a l’aigua surten animals unicel·lulars i es mouen i
poden fer una filmació de 20 segons ,un minut... i ho poden veure, no d’un en
un, sinó a la pantalla de l’ordinador, passa que, ens van entrar a l’escola i
en van robar el canó i estem a l’espera de que ens en posin en altre, aleshores , ho podríem veure a la pantalla
gran . Disposem d’un laboratori ( aula de ciències) força complet i a més podem
comentar en grup el que veuen tots al mateix moment
Al mateix
temps que ells gaudien amb l’activitat jo també he gaudit en veure com ells
treballaven , s’implicaven i estàvem motivats , aconseguint un rendiment
força positiu, penso que és una forma d’ensenyament que dona seguretat a
l’alumnat.
Entrevistador:
Que vols dir amb això?
Professora: Doncs que les noves tecnologies fan que
treballin sols o en grup reduït o gran
i proposin avenços en el treball que fan al mateix temps que s’adonen
de tot el que estan aconseguint.
A l’estar manipulant , fan un aprenentatge entre
iguals, els uns ensenyen el que saben als altres i el fet de ser força activa
fa que ells estiguin molt motivats d’aquesta manera el meu paper es reconduir
el treball, orientar-los i fer-los adonar de com han de compartir,
col·laborar, justificar,transmetre la informació. És a dir ensenyar-los- hi camins
per aconseguir models mentals i arribar
a un aprenentatge significatiu.
El que em sap
greu és haver utilitzat la tecnologia de forma activa amb l’alumnat ara, quan estem acabant el
curs, però penso que aquest estiu em dona temps per pensar i organitzar l’ús
de les tecnologies en les diverses matèries pel curs vinent.
Entrevistador: Està molt bé. Puc
fer-te algunes preguntes més .Quants anys fa que ensenyes?
Professora:
Fa més de trenta anys que estic en l’ensenyament.
Entrevistador: I el teu nivell
de domini de les tecnologies, diries que és molt alt...?
Professora: Al llarg dels meus anys de docència he
fet més de deu cursos relacionats amb activitats TIC, PD, Imatge digital...
Per tant jo sabia utilitzar les tecnologies , diríem que el mínim, per anar
defensant-me fent fitxes, buscant conceptes, presentant matèria amb la PD, entrar
al Facebook, gestionar quelcom
relacionat amb el meu treball,però, ara miro d’una altra manera totes les
tecnologies, ja que poden ser per mi de gran ajuda amb les tasques escolars.
Entrevistador: Les fas servir sovint a casa i a classe?
Professora: Sols les utilitzo quan ho necessito.
Entrevistador: I com és que
utilitzes poc la tecnologia a
classe ?
Professora: Diria que les circumstàncies fan
molt. Quan vaig començar a treballar sols teníem la pissarra de guix, el cassette i poca cosa més. Bé, fa 27 anys
vaig fer el primer curs d’ordinador , que es diu força ràpid, però són molt
anys, el que passava és que ales escoles no disposàvem d’ordinadors com ara .
Primer van arribar un o dos per la secretaria, després es va anar
ampliant els ordinadors a l’escola
,però el temps no donava per estar hores al davant provant i treballant que
és com s’aprèn. A casa tampoc disposava d’ ordinador i no podia practicar.
Van arribar els fills .He treballat molts anys fora de casa , i el dia té sols
vint-i-quatre hores , i vaig decidir no fer cursos d’ordinador fins que
tingues possibilitat de practicar amb assiduïtat. Tot i això he fet uns deu cursos
entre informàtica, aprofitament de la imatge digital,de les TIC a l’aula de
ciències del treball amb PDI .Sempre he anat fent alguna cosa relacionada amb
la tecnologia. Van passar anys. El departament va dotar les escoles d’una
sala d’ordinadors on permetia poder treballar amb els nen, però en temps de
bonança tot va molt bé i també disposàvem d’un company que es dedicava a fer
la classe d’informàtica. Tu li deies que interessava que treballés i ell ho
feia amb els nens. Jo utilitzava els ordinadors per preparar els controls,
fitxes... i poca cosa més . A casa també va arribar l’ordinador però era per
ús de treball d’escola i algun correu que altre, poca cosa.
Ara ,fa poc ,
han arribar a les escoles les pissarres digitals i l’ordinador a l’aula. Al
tenir aquestes tecnologies a classe t’obliga a treballar amb elles ,per mi
aquest ha estat el primer curs en disposar d’aquestes tecnologies , al
principi de curs, feia un ús de consulta. Buscava informació, els ensenyava
com buscar coses, entravem a pagines que ens recomanaven els llibres de text,
corregíem a la pissarra exercicis que havia preparat, treballàvem algunes
classes a la pissarra digital... A finals del segon trimestre vaig demanar a
l’alumnat fer alguna presentació en Powerpoint d’ampliacions de temes que
treballàvem a l’aula però a títol personal i t’adones que tenen moltes
mancances. Poc a poc l’alumnat ,les tecnologies de que disposo a classe i els
estudis que estic realitzant han fet que incorpores aquestes tecnologies al
meu treball diari. Penso que he fet un
gran pas. Poder tard ,però tot arriba.
Entrevistador: Has dit que has treballat fora de
casa. A molts llocs?
Professora: Quan vaig començar a treballar , puntuaven els mèrits
que tenies i amb aquella punts triaves plaça ,és clar, sempre buscaves la que
estava més prop de casa . Vaig començar a treballar a la Terra Alta, després
al Baix Ebre, al Tarragonès, al Baix Camp, i per últim al Montsià on esta la
població on visc però treballava a vint quilometres de casa tot i així anava
a dinar a casa amb la família ja que durant deu anys havia estat a casa sols
de cap de setmana i de vacances. Sols fa vuit anys que tinc la plaça a la
meva població i d’aquets anys els últims dos he estat a Barcelona treballant
per motius personals. He de dir que he tinc una trajectòria en el treball molt variada.
Entrevistador:
Que t’ha comportat tots aquests canvis?
Professora: Doncs,una tasca educativa molt variada.
He treballat en escoles molt petites ,escoles unitàries,on havia vint alumnes i teníem
entre dues persones , tots els cursos escolars , escoles d’una línea, escoles
de dos línies . He treballat en poblacions grans i poblacions petites, però
a cada escola tenia uns recursos
diferents. També ha comportat treballar en tots els nivells escolars.
Ara sóc
professora de primària, però vaig començar essent professora d’E.G.B.. En
aquell moment als centres teníem alumnat fins els catorze anys. Quan van
posar el sistema educatiu actual van
marxar els dos cursos superiors i van passar a formar part de l’ESO. Però a
les escoles quan treballaven en EGB al cicle superior ,7è i 8è, actualment 1r
i 2n d’ESO,el professorat era especialista, és a dir cada professor feia
unes assignatures o de lletres o de ciències. Després van sortir altres
especialitats, angles, música, educació física, i les que havien van desaparèixer.
Com pots
pensar , a més dels canvis donats per les diferents lleis educatives el
treballar a diferents poblacions i
diferents tipus d’escola comporta anar acomodant el teu treball al que tens
.Molts cops també comporta no tenir
possibilitats de fer cursos per millorar el treball amb recursos diferents.
Recordo que quan feia el reciclatge de Català tenia que baixar dos cops per
setmana a casa per fer el curs, ja que el nivell que tenia que fer no el
feien on treballava ,i em tenia que desplaçar , això representava hora i mitja
de viatge , no eren molts quilometres, però de corbes n’hi havia moltes.
Entrevistador: Bé, ara estàs a
la teva població ?
Professora: Sí. A cinc
minuts de casa caminat, això és un luxe.
Entrevistador: Teniu connexió a
Internet d’alta velocitat?
Professora: Bé, tenim connexió a internet, però a la meva
població no tenim alta velocitat, i hi
ha molts cops que tenim dificultat en entrar a internet o hem d’esperar a que
es carregui un programa, la qual cosa implica anar preparant amb temps el que
necessites.
Entrevistador: Teniu recursos tecnològics a la majoria d’aules,
al laboratori, aula d’informàtica, a la biblioteca?
Professora:Al centre, primer es va dotar amb ordinadors la secretaria
, després l’aula d’informàtica, més
tard ,van dotar una sala amb un ordinador,
canó i pantalla per poder treballar amb grup, farà un sis anys van
dotar el laboratori o aula de ciències i fa tres anys van posar internet a
les aules, ja que el departament va
començar a dotar de PD l’escola. Encara que la dotació va ser sols per a unes
aules l’ AMPA ha col·laborat aportant-ne més , de manera que en quatre anys ja tenim PD a totes les aules.
La biblioteca encara es un espai per actualitzar amb tecnologies. A les aules
sols disposem d’un ordinador . Si volem que treballin els nens hem de marxar
a l’aula d’informàtica o al laboratori. Encara queda temps per aconseguir el
que seria ideal, disposar d’ordinadors a l’aula per poder treballar en grups.
Al centre fa uns deu anys
l’AMPA va muntar un laboratori d’idiomes amb ordinadors i més tard es va
dotar l’aula d’idiomes amb ordinadors portàtils,però s’utilitzen poc.
Entrevistador: Teniu prou bona dotació tecnològica.
Professora: Sí. Però molts cops et sap greu, doncs,
no tot s’utilitza. Penso que a molts companys els passa el mateix que a mi , han
fet cursos però, després no tenen temps per practicar i ho van deixant i
aplicar els coneixements a l’activitat diària representa tenir seguretat.
Entrevistador:
Que penses fer ara que has comprovat que les metodologies ajuden força
amb els resultats d’aprenentatge.
Professora: Bé. El meu
alumnat ha aconseguit bons resultats
amb els diferents programes que he utilitzat,per tant, per al proper curs ampliaré les activitats
tant en número com a altres matèries.
A més la memòria del projecte que he fet la deixo al laboratori ,junt amb les
fitxes i fotos per tal que un altre company tingui una base de partida i
pugui fer treballs, a més penso assabentar
al companys del treball que he fet.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario