domingo, 9 de junio de 2013

CAS PERSONAL.

Bona nit . Aquest es el meu cas personal



Cas  Personal
Síntesi destacant l’aprenentatge significatiu per part meva.
L’assignatura de Noves Tecnologies d’Informació i Comunicació en l’Educació (NTICEDU) és obligatòria a la llicenciatura de Psicopedagogia.
Aquesta assignatura ens aporta  bases teòriques per aconseguir un apropament de les  Tecnologies de la Comunicació en l’educació, a partir  d’un enfocament constructivista i d’un marc sociocultural que ens obliga a pensar com treballar amb elles i la necessitat de portar-ho a la pràctica. El més important és aconseguir que les situacions  d’aprenentatge interrelacionen amb les  TIC aconseguint  així fer ús d’ unes eines  que ens ajudi i proporcioni seguretat en  l’aprenentatge significatiu.


Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
30 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Tinc realitzat  cursos d’informàtica però no els poso en pràctica 
.
Tipus d’escola
Primària
EI, i  Primària
Localització del centre
Situat al costat de la zona esportiva de la població i al costat de centres d’ESO ,BAT, Tecnificació. Situat al límit de la població amb  la natura
Població de 21.000habitants aprox.
Molta immigració
Connexió
 Internet.
---
Localització dels recursos tecnològics  l’abast
Aula d’informàtica ,laboratori ,internet  per tota l’escola. Cada classe el seu racó d’ordinador i pissarra digital.
---
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja, mitja - baixa

-47% Immigració- al centre. i a l’aula
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
5è curs
---
Àrea / unitat       
Tutora
Totes les matèries generals---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Organitzar activitats i aconseguir  traspassar informació
---

Nivell d’aprenentatge esperat
Recordar informació per saber aplicar-la a la vida quotidiana
---
Tipus d’activitat
Activitat manipulativa. Integració social
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Mapes de conceptes amb cmap
Word.
Excel
Mòtic
Edu365
PD

Raó per la qual la fa servir
Per aprendre a fer activitats manipulatives. Comparar resultats. Saber fer gràfics. Utilitzar diferents programes i diferents tecnologies
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Aconseguir estructures mentals, eines per descobrir el coneixement i aprendre a traspassar informació.
---
Dificultats trobades
Clarificar com relacionar els conceptes i la seriació de les activitats
---
Ajuda / col·laboració emprada
 Coordinador laboratori. Coordinador informàtica
Pare.
Professor d’EF
---
Rol del professor
Guia. Proporcionar  les activitats ben estructurades i orientacions explícites.
---
Rol de l’estudiant
Manipulador. Descobrir conceptes , deduir relacions,comparar resultats, traspassar informació
---
Resultats
Observacions
L’alumnat ha realitzat les activitats proposades.
---Han estat força motivats
Avaluació de l’aprenentatge
Autoavaluació.
Comparar els coneixements previs amb el que saben al final.
Seguiment del procés de l’activitat
Ha estat força positiva doncs els resultats han estat força bons.
--- Els ha agradat molt comparar el que van posar en l’activitat prèvia i el que han posat al final. S’adonen que han après noves coses.
Lliçó apresa pel professor
 L’alumnat ha treballat de bon grat amb la participació de tots en totes les activitats , tant de laboratori com d’informàtica. Per part meva tenir més seguretat en usar la tecnologia
--Ha resultat molt motivadora i interessant.








Història complerta

Entrevistador:Bon dia. M’agradaria demanar-te que comparteixis una història sobre l’ús de la tecnologia a l’escola en alguna sessió o unitat que hagis treballat.

Professora: Bon dia. Bé. Fins ara he treballat poc la tecnologia a l’aula, però aquests curs amb els de 5è ja hem començat a fer presentacions  de la fauna i la flora de la nostra zona  aconseguint prou bons resultats quan ho han fet a l’escola, però quan ho fan sols els costa.
 Però , ara , al demanar-me un treball on interrelaciones  les Tic amb l’aprenentatge, és a dir treballéssim de forma constructivista,manipulativa amb un aprenentatge significatiu,no sabia que fer. Aleshores , a classe, va sorgir entre els nens una pregunta que em va donar peu  per utilitzar el laboratori amb un programa informàtic i em va donar la possibilitat de que els nens utilitzessin l’ordinador per comparar i traspassar la informació als companys  i aleshores aconseguir que els alumnes amb alguna dificultat milloressin els resultats.

Entrevistador: Quin és el programa  del laboratori que has utilitzat?

Professora: És un programa que es diu Mòtic/Educa i que fa uns anys van enviar a  alguns  centres escolars ( van muntar una aula de ciències)i serveix per fer vídeos i fotos  programant el temps que volem que gravi o les fotos que volem que faci cada minut i el temps que volem que en faci, d’aquesta forma podem gravar o fotografiar el procés de creixement d’una llavor de ràpid desenvolupament, o el moviment d’un animal  al llarg d’uns dies.

 Entrevistador: Com funciona aquest programa?

Professora: Per treballar incorporem una càmera   a una lupa , a un microscopi ,a una capsa, o simplement a sobre del que volem gravar.. i amb el programa Mòtic de l’ordinador programem el temps ,si és un vídeo o les fotos que volem fer en un espai de temps i ho guardem a l’ordinador per poder després treballar.

Entrevistador: Bé, és força interessant. Tu ja l’havies utilitzat?

Professora: Doncs, jo , quan va  arribar a l’escola el material de l’aula de ciències ( laboratori) que a més ,del que he explicat, té molt més material,  vaig fer un curs per poder utilitzar-lo, però al llarg d’uns anys he treballat a una aula d’acollida, on utilitzava el Word, l’Edu365 ,i després ,per motius personals vaig marxar de l’escola durant uns anys i als centres on vaig anar , no tenien aula de ciències i no hi havia el mateix material. Aquest any , en tornar a l’escola, he anat utilitzant coses del laboratori però em mirava de reüll aquest programa i ara amb aquest projecte,he posat en marxa el meu coneixement del programa i  he utilitzat aquesta nova tecnologia que tinc a l’abast. Per tal de posar-me al dia vaig demanar ajut a un company que l’utilitza.

Entrevistador: Molt bé. Has aconseguit l’objectiu que volies?

Professora: Bé, no tenia sols un objectiu a aconseguir. Volia que aprenguessin conceptes, és clar, però volia que aprenguessin a comparar,  a compartir, a
col·laborar ,a treballar junts , i crec que amb les noves tecnologies he fet un gran pas. Has de tenir present que no sols he treballat el programa Mòtic/Educa, a més hem utilitzat l’Ecxel,Gràfics,Word,  en grups reduïts ,i ens hem adonat que l’aprenentatge amb una participació força activa per part de l’alumnat , un aprenentatge significatiu, dona un resultat força positiu.

Entrevistador: Que vols dir  amb això?

Professora: El meu alumnat va gaudir treballant amb  l’Ecxel , fent gràfics,passant el resultat a un full Word posant dades informatives, guardant el full a una carpeta de la classe dedicada al projecte i imprimint-ho per fer  un mural. I amb el Mòtic ,van quedar impressionats en veure com a l’aigua surten animals unicel·lulars i es mouen i poden fer una filmació de 20 segons ,un minut... i ho poden veure, no d’un en un, sinó a la pantalla de l’ordinador, passa que, ens van entrar a l’escola i en van robar el canó i estem a l’espera de que ens en posin en altre,  aleshores , ho podríem veure a la pantalla gran . Disposem d’un laboratori ( aula de ciències) força complet i a més podem comentar en grup el que veuen tots al mateix moment
Al mateix temps que ells gaudien amb l’activitat jo també he gaudit en veure com ells treballaven , s’implicaven i estàvem motivats , aconseguint un rendiment força positiu, penso que és una forma d’ensenyament que dona seguretat a l’alumnat.

Entrevistador: Que vols dir amb això?

Professora: Doncs que les noves tecnologies fan que treballin sols o en grup reduït o gran  i proposin avenços en el treball que fan al mateix temps que s’adonen de tot el que estan aconseguint.
A l’estar  manipulant , fan un aprenentatge entre iguals, els uns ensenyen el que saben als altres i el fet de ser força activa fa que ells estiguin molt motivats d’aquesta manera el meu paper es reconduir el treball, orientar-los i fer-los adonar de com han de compartir, col·laborar, justificar,transmetre la informació. És a dir ensenyar-los- hi camins per aconseguir models mentals  i arribar a un aprenentatge significatiu.
El que em sap greu és haver utilitzat la tecnologia de forma activa  amb l’alumnat ara, quan estem acabant el curs, però penso que aquest estiu em dona temps per pensar i organitzar l’ús de les tecnologies en les diverses matèries pel curs vinent.

Entrevistador: Està molt bé. Puc fer-te algunes preguntes més .Quants anys fa que ensenyes?

Professora: Fa més de trenta anys que estic en l’ensenyament.

Entrevistador: I el teu nivell de domini de les tecnologies, diries que és molt alt...?
Professora: Al llarg dels meus anys de docència he fet més de deu cursos relacionats amb activitats TIC, PD, Imatge digital... Per tant jo sabia utilitzar les tecnologies , diríem que el mínim, per anar defensant-me fent fitxes, buscant conceptes, presentant matèria amb la PD, entrar al Facebook,  gestionar quelcom relacionat amb el meu treball,però, ara miro d’una altra manera totes les tecnologies, ja que poden ser per mi de gran ajuda amb les tasques escolars.

Entrevistador: Les  fas servir sovint a casa i a classe?

Professora:  Sols les utilitzo quan ho necessito.


Entrevistador: I com és que utilitzes poc  la tecnologia   a classe ?

Professora:   Diria que les circumstàncies fan molt. Quan vaig començar a treballar sols teníem la pissarra de guix,  el cassette i poca cosa més. Bé, fa 27 anys vaig fer el primer curs  d’ordinador  , que es diu força ràpid, però són molt anys, el que passava és que ales escoles no disposàvem d’ordinadors com ara . Primer van arribar un o dos per la secretaria, després es va anar ampliant  els ordinadors a l’escola ,però el temps no donava per estar hores al davant provant i treballant que és com s’aprèn. A casa tampoc disposava d’ ordinador i no podia practicar. Van arribar els fills .He treballat molts anys fora de casa , i el dia té sols vint-i-quatre hores , i vaig decidir no fer cursos d’ordinador fins que tingues possibilitat de practicar amb assiduïtat. Tot i això he fet uns deu cursos entre informàtica, aprofitament de la imatge digital,de les TIC a l’aula de ciències del treball amb PDI .Sempre he anat fent alguna cosa relacionada amb la tecnologia. Van passar anys. El departament va dotar les escoles d’una sala d’ordinadors on permetia poder treballar amb els nen, però en temps de bonança tot va molt bé i també disposàvem d’un company que es dedicava a fer la classe d’informàtica. Tu li deies que interessava que treballés i ell ho feia amb els nens. Jo utilitzava els ordinadors per preparar els controls, fitxes... i poca cosa més . A casa també va arribar l’ordinador però era per ús de treball d’escola i algun correu que altre, poca cosa.
Ara ,fa poc , han arribar a les escoles les pissarres digitals i l’ordinador a l’aula. Al tenir aquestes tecnologies a classe t’obliga a treballar amb elles ,per mi aquest ha estat el primer curs en disposar d’aquestes tecnologies , al principi de curs, feia un ús de consulta. Buscava informació, els ensenyava com buscar coses, entravem a pagines que ens recomanaven els llibres de text, corregíem a la pissarra exercicis que havia preparat, treballàvem algunes classes a la pissarra digital... A finals del segon trimestre vaig demanar a l’alumnat fer alguna presentació en Powerpoint d’ampliacions de temes que treballàvem a l’aula però a títol personal i t’adones que tenen moltes mancances. Poc a poc l’alumnat ,les tecnologies de que disposo a classe i els estudis que estic realitzant han fet que incorpores aquestes tecnologies al meu treball  diari. Penso que he fet un gran pas. Poder tard ,però tot arriba.

Entrevistador:  Has dit que has treballat fora de casa. A molts llocs?

Professora: Quan vaig començar a treballar , puntuaven els mèrits que tenies i amb aquella punts triaves plaça ,és clar, sempre buscaves la que estava més prop de casa . Vaig començar a treballar a la Terra Alta, després al Baix Ebre, al Tarragonès, al Baix Camp, i per últim al Montsià on esta la població on visc però treballava a vint quilometres de casa tot i així anava a dinar a casa amb la família ja que durant deu anys havia estat a casa sols de cap de setmana i de vacances. Sols fa vuit anys que tinc la plaça a la meva població i d’aquets anys els últims dos he estat a Barcelona treballant per motius personals. He de dir que he tinc una trajectòria  en el treball molt variada.

Entrevistador: Que t’ha comportat tots aquests canvis?

Professora: Doncs,una tasca educativa molt variada. He treballat en escoles molt petites ,escoles  unitàries,on havia vint alumnes i teníem entre dues persones , tots els cursos escolars , escoles d’una línea, escoles de dos línies . He treballat en poblacions grans i poblacions petites, però a  cada escola tenia uns recursos diferents. També ha comportat treballar en tots els nivells  escolars.
Ara sóc professora de primària, però vaig començar essent professora d’E.G.B.. En aquell moment als centres teníem alumnat fins els catorze anys. Quan van posar el sistema educatiu  actual van marxar els dos cursos superiors i van passar a formar part de l’ESO. Però a les escoles quan treballaven en EGB al cicle superior ,7è i 8è, actualment 1r i 2n d’ESO,el professorat era  especialista, és a dir cada professor feia unes assignatures o de lletres o de ciències. Després van sortir altres especialitats, angles, música, educació física, i les que havien van desaparèixer.
Com pots pensar , a més dels canvis donats per les diferents lleis educatives el treballar a diferents poblacions  i diferents tipus d’escola comporta anar acomodant el teu treball al que tens .Molts cops també  comporta no tenir possibilitats de fer cursos per millorar el treball amb recursos diferents. Recordo que quan feia el reciclatge de Català tenia que baixar dos cops per setmana a casa per fer el curs, ja que el nivell que tenia que fer no el feien on treballava ,i em tenia que desplaçar , això representava hora i mitja de viatge , no eren molts quilometres, però de corbes n’hi havia  moltes.

Entrevistador: Bé, ara estàs a la teva població ?

Professora: Sí. A cinc minuts de casa caminat, això és un luxe.

Entrevistador: Teniu connexió a Internet  d’alta velocitat?

Professora: Bé, tenim connexió a internet, però a la meva població  no tenim alta velocitat, i hi ha molts cops que tenim dificultat en entrar a internet o hem d’esperar a que es carregui un programa, la qual cosa implica anar preparant amb temps el que necessites.

Entrevistador: Teniu  recursos tecnològics a la majoria d’aules, al laboratori, aula d’informàtica, a la biblioteca?

Professora:Al centre,  primer es va dotar amb ordinadors la secretaria , després  l’aula d’informàtica, més tard ,van dotar una sala amb un ordinador,  canó i pantalla per poder treballar amb grup, farà un sis anys van dotar el laboratori o aula de ciències i fa tres anys van posar internet a les aules,   ja que el departament va començar a dotar de PD l’escola. Encara que la dotació va ser sols per a unes aules l’ AMPA ha col·laborat aportant-ne més , de manera que en  quatre anys ja tenim PD a totes les aules. La biblioteca encara es un espai per actualitzar amb tecnologies. A les aules sols disposem d’un ordinador . Si volem que treballin els nens hem de marxar a l’aula d’informàtica o al laboratori. Encara queda temps per aconseguir el que seria ideal, disposar d’ordinadors a l’aula per poder treballar en grups.
Al centre fa uns deu anys l’AMPA va muntar un laboratori d’idiomes amb ordinadors i més tard es va dotar l’aula d’idiomes amb ordinadors portàtils,però s’utilitzen poc.


 Entrevistador: Teniu prou bona dotació tecnològica.

Professora: Sí. Però molts cops et sap greu, doncs, no tot s’utilitza. Penso que a molts companys els passa el mateix que a mi , han fet cursos però, després no tenen temps per practicar i ho van deixant i aplicar els coneixements a l’activitat diària representa tenir seguretat.

Entrevistador: Que penses fer ara que has comprovat que les metodologies ajuden força amb els resultats  d’aprenentatge.

Professora: Bé.  El meu alumnat ha  aconseguit bons resultats amb  els diferents programes  que he utilitzat,per tant,  per al proper curs ampliaré les activitats tant en número com  a altres matèries. A més la memòria del projecte que he fet la deixo al laboratori ,junt amb les fitxes i fotos per tal que un altre company tingui una base de partida i pugui fer treballs, a més penso assabentar  al companys del treball que he fet.

Entrevistador: Per acabar quina conclusió treus del treball fet?

Professora: He treballat molt a gust . Penso que la pressió de tenir que fer un treball per presentar en aquesta assignatura m’han fet parar a pensar com preparar el treball, com organitzar el projecte, com seqüènciar les activitats, quines fitxes preparar, com autoavaluar-se i com  avaluar al meu alumnat, quines tecnologies utilitzaria,i quin material usaria .Això ha representat fer una programació i incorporar la tecnologia que tinc a l’abast. Aleshores vaig tenir que reciclar-me , és a dir demanar a un company que en poses al corrent de com s’utilitzava certs instruments ,i vaig comprovar que encara recordava com anava tot, però em va anar bé.
El meu esforç personal de incorporar la tecnologia al treball ha estat força productiu en els nens, doncs el resultat ha estat força positiu i la motivació de l’alumnat ha estat molt bona, fins i tot, alguns que tenen dificultat en l’aprenentatge han millorat el resultat , però en general la millora ha estat en el treball col·laboratiu, en el grup de treball, en compartir la informació , la qual cosa ha fet gaudir del treball tant per part de l’alumnat com per part meva.

s





No hay comentarios:

Publicar un comentario